Kävin katsomassa Raippaluodon saaren laidalla perinteisen postisoudun lähtöä merelle. Huonostihan siinä kävi, vastatuulta oli liikaa, maihin piti jäädä soutomiesten.
Lainaus Mustasaaren kunnan sivuilta:
Postiliikenne Merenkurkun yli alkoi vuonna 1617 Bodbackasta. Postia kuljettivat björköbyläiset. Vastalahjaksi Kustaa II Adolf myönsi heille verohelpotuksia ja vapautuksen asepalveluksesta. Postisoutu jatkui aina vuoteen 1809.Jokavuotiseksi perinnetapahtumaksi muodostunut postisoutu kerää suuren joukon asiasta kiinnostuneita Björköbyn Svedjehamniin Raippaluotoon, jonne on pystytetty muistomerkki ensimmäisen postisoudun lähtöpaikalle. Soutaen ja purjehtien vanhan ajan tyylin mukaisilla veneillä saattue kulkee Holmön saarelle. Vuorovuosin lähdetään Ruotsin puolelta.
Muutama postisoutuvene , taustalla häämöttää Saltkaret näkötorni. Täällä löytyy halullisille myös patikointipolkuja, hyvä mahdollisuus tutustua Merenkurkun karuun luontoon |
Lähtöpaikkana Björkköön kylän pienvenesatama Svedjehamn |
Huonosta säästä huolimatta tilaisuus kerää uteliaita |
Taustalla Salteriet, rakennus jossa ennen on käsitelty kalansaaliita. Nykyisin siellä toimii kahvila, myös taidenäyttelyitä nähtävissä sekä museoituja kalastusaiheisia esineita |
Eri ikäpolvien merikarhuja, vanhimmat useaan kertaan merenkurkun yli soutaneita, myötäisten tuulten sattuessa on purjeista suuri apu |
Soitellen ei soutaan olla lähdössä, evästä varattu runsaasti mukaan |
Perinteet ovat kunniassa |
Taustalla Merenkurkun maailmanperinnekohteen DeGeer harjanteita jääkauden muokkaamia |
Sadetta pitämässä Saltteriissa |
Kolme miestä veneessä |
Katseet soutumiehillä luottavaisesti kohti ensi vuotta, jospa silloin sää paremmin suosii |
Harmin paikka, auton kyydissä viedään venhoa, mieli olisi meren aalloille ollut |
Köydet järjestykseen |
Olipa pari hollantilaista kaksikollaan saapunut tarkkailemaan tilanntta, oisiko ollut halu melsokella postisoutuveneuden vanavedessä |
Hieno reporttaasi. Ja kuvat sen kertoo.
VastaaPoista